Blog jako archiwum wydarzeń i przestrzeń wymiany doświadczeń

Niniejsza strona powstały w celu prowadzenia komunikacji związanej z praktyką zazen w ramach sanghi OneDropZen Polska, strona stanowi również platformę archiwizująca informacje o wydarzeniach związanych z praktyką w międzynarodowej grupie ODZ oraz przestrzeń wymiany mądrości i doświadczeń płynących z praktyki. Sekcja Blog pozwala każdej z praktykujących osób na dostęp do artykułów i publikację treści. Jeżeli jesteś zainteresowany tym by podzielić się swoim doświadczeniem czy refleksją w formie artykułu prosimy o kontakt. Twórcą, administratorem strony i treści w niej zawartych jest Seigen Szymon Olbrychowski.
 木魚 Mokugyo

木魚 Mokugyo

Poniedziałek, Luty 13, 2023

木魚 Mokugyo, dosłownie „drewniana ryba” jest modyfikacją 梆 Hō. Jest to drewniany bęben szczelinowy, osobliwie ukształtowany okrągły, lity blok drewna z wydrążonym wnętrzem w wielu rozmiarach. Większe mogą mierzyć nawet ponad metr średnicy. Na swojej powierzchni ma wzór rybiej łuski, a tam, gdzie zwęża się w kształt rączki, wyrzeźbiona jest para oczu. Gra się na nim pałką, której górna część jest wypchana i owinięta skórą. Emitowany w ten sposób dźwięk ma ciekawą głucho brzmiącą, ciepła barwę. Kiedy towarzyszy czytaniu sutr, na przykład przed teishō, sprawia, że ​​umysły słuchających i śpiewających harmonizują się i otwierają.

Duża drewniana ryba zwana 梆 Hō jest używana głównie w tradycji Sōtō. Służy do ogłaszania posiłku w południe. W tradycji Rinzai do ogłaszania posiłków służy 雲版 Umpan-brązowy gong.

Oda do drewnianej ryby i bębna.
趙州從諗 Zhaozhou Congshen (Jōshū Jūshin 778–897)

Cztery wielkie żywioły pochodzą od tego, który je zbudował,
Ma głos zrodzony z wewnętrznej pustki.
Mają niechęć rozmawiać ze zwykłymi ludźmi
Tylko dlatego, że nuty ich skali są różne.

Otwór z przodu przypomina rybe z dwoma okrągłymi otworami po obu stronach pyska. Rączka tradycyjnie wyrzeźbiona jest w dwie smocze głowy trzymające kulę w ustach. Skóra smoków sięga do głównego korpusu instrumentu.

Wykonanie małego Mokugyo, w tradycji Kwan-Um zwanego Moktak:

Istnieją różne wzory grania; jednorodnie, ale Shodo Harada Roshi radzi by zaczynać wolniej, przyspieszać i zwalniać na końcu. Tak by zwiększać energię wraz ze śpiewaniem. Niektórym sutrom towarzyszy nieustanny jednorodny rytm, sutry z dedykacjami często recytuje się w wolnym jednostajnym tempie, sutry które tłumaczone są na rodzime języki recytuje się wolniej tak by można było uchwycić również treść słów. Jedno uderzenie - oznacza przeważnie jedną sylabę. Na Mokugyo gra Densu lub jego pomocnik. Densu to 殿司 mnich/osoba odpowiedzialna za budzenie rano innych, prowadzenie śpiewania sutr i innych ceremonii oraz sprzątanie sali rytualnych.

W linku poniżej Mokugyo–w wykonaniu Choon Koji z duńskiego One Drop Zen.
Choon był zawodowym muzykiem grającym w orkiestrze symfonicznej na waltorni (french horn), ale również byłem świadkiem jego gry na fortepianie. Harada Roshi często wspomina, że jego granie jest naprawdę znakomite.

Oto Choka z Hokuozan z 2019 roku. Seigen

Szukaj