Blog jako archiwum wydarzeń i przestrzeń wymiany doświadczeń

Niniejsza strona powstały w celu prowadzenia komunikacji związanej z praktyką zazen w ramach sanghi OneDropZen Polska, strona stanowi również platformę archiwizująca informacje o wydarzeniach związanych z praktyką w międzynarodowej grupie ODZ oraz przestrzeń wymiany mądrości i doświadczeń płynących z praktyki. Sekcja Blog pozwala każdej z praktykujących osób na dostęp do artykułów i publikację treści. Jeżeli jesteś zainteresowany tym by podzielić się swoim doświadczeniem czy refleksją w formie artykułu prosimy o kontakt. Twórcą, administratorem strony i treści w niej zawartych jest Seigen Szymon Olbrychowski.
Wystawa Urszuli Broll w Szczecinie 2013r.

Wystawa Urszuli Broll w Szczecinie 2013r.

Czwartek, Wrzesień 1, 2022

Wystawa Urszuli Broll w Szczecinie  w 2013r. zorganizowana została w Galerii 111 pod patronatem OneDropZen Polska i Roshiego Shodo Harady.  

Otwarcie wystawy miało miejsce 6.06.2013 o godzinie 18.00 w Galerii111 przy Placu Żołnierza Polskiego.

Shodo Harada Roshi we wstępie do wystawy napisał: "Chciałbym dać tej wystawie przewodnie słowa w postaci koła-Enso i słów FUSHO FUMETSU, co znaczy Żadnych narodzin, żadnej śmierci. To tylko pożyczona forma ciała, którą musimy zwrócić, a jednak jest ona tym czym naprawdę jesteśmy, i dzięki niej Urszula przez swoją sztukę i swoje życie, pozostanie i nie przeminie, dając inspirację dla wszystkich wokół ."

Urszula Eugenia Broll-Urbanowicz (ur. 17 marca 1930 w Katowicach, zm. 17 lutego 2020 w Przesiece pochowana w Centrum Buddyjskim Bencien Karma Kamtsang w Grabniku) – polska malarka, animatorka kultury niezależnej, buddystka. Współzałożycielka Grupy ST-53, członkini ezoterycznego kręgu Oneiron, współinicjatorka i uczestniczka pierwszej w Polsce grupy buddyjskiej.  

Urszula Broll studiowała w katowickiej filii Wydziału Grafiki ASP w Krakowie (obecnie ASP w Katowicach). Dyplom uzyskała w 1955. Jeszcze jako studentka, za pośrednictwem Konrada Swinarskiego, z którym była zaprzyjaźniona, zetknęła się z gronem młodych artystów samodzielnie zgłębiających idee sztuki Władysława Strzemińskiego. W 1953 wraz ze Swinarskim, a także Klaudiuszem Jędrusikiem, Hilarym Krzysztofiakiem, Marią Obrembą, Zdzisławem Stankiem i in. utworzyła Grupę St-53 (nazwa odnosiła się tyleż do nazwiska patrona, co do miejsca powstania grupy - ówczesnego Stalinogrodu). Grupa St-53 była jednym z najważniejszych ośrodków tzw. undergroundu artystycznego w Polsce lat 50. Działała do 1958. Broll uczestniczyła we wszystkich jej wystawach. W latach 50. brała też udział w II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1957 i 1959) oraz w Wystawie Malarstwa w XV-lecie PRL, Muzeum Narodowe, Warszawa 1961. Uczestniczyła także w dwóch edycjach Sympozjum "Złotego Grona" w Zielonej Górze (1971 i 1977) i w innych wystawach zbiorowych. Jej prace z lat 50. ewoluowały od przedstawień figuralnych, stopniowo coraz bardziej zgeometryzowanych i syntetycznych, do abstrakcji, nawiązującej wprost do Strzemińskiego (cykl "Powidoki"). Od końca lat 60. artystka zainteresowała się taszyzmem i malarstwem materii, tworząc kompozycje fakturowe, z użyciem niestandardowych materiałów, jak lakiery, piasek itp. W końcu lat 60. stowarzyszyła się z grupą Oneiron, powstałą w Katowicach w kręgu artystów inspirujących się filozofią buddyzmu.

Szukaj